Zou je het kunnen verdragen om dit probleem niet meer te hebben?

Niet “zomaar een vraag”, die titel van dit blog. De vraag komt van Jorn Bruining, “een ambachtsman” waarmee ik graag samenwerk. Dat brengt me op de ambachtslieden: mijn konvooi van professionals waarmee ik regelmatig werk, spar en reflecteer.
We hebben als collectief vastgesteld dat een goede vraag een wereld van verschil kan maken. Vragen helpen ons bij het nadenken, brengen oplossingen, inzichten e.d. dichterbij; andere zienswijzen, andere facetten die we eerst niet zagen. Een vraag kan onthullend, confronterend of belangstellend zijn. Zonder vragen geen wijsheid. Never stop asking. Vragen helpen ons in ons leerproces. Het is een soort van cadeau dat nieuwe inhoud aan het licht brengt als we het papier verwijderen.

Eigenlijk is een vraag een belangrijk stuk gereedschap in heel veel gereedschapskisten. Denk aan die van de adviseur, de arts, de onderwijzer, de manager, de verpleegkundige. Noem maar op. Voor zoveel beroepsgroepen is goede vragen stellen een cruciale vaardigheid. En toch is er niet echt een vak als “vragen-logie” of vraag-kunde; er is zover wij als ambachtslieden weten, niet echt een corpus van kennis opgebouwd op dit terrein. Iedereen kent natuurlijk de Socratische coach-vragen; provocatieve vragen, enz. Maar wat wij weten is er geen groot standaardwerk over verschenen tot op heden. Als dat anders is, horen we dat graag natuurlijk. 

Het heeft ons ertoe doen besluiten om een leuk boekje hierover samen te gaan stellen. Echt een boekje vragen-logie. Misschien in de vorm van een leporello; een soort van vouwboekje. Omdat we vinden dat vragen het verschil maken in ons vakgebied.
“De analyse is ook een interventie”, leerden we op de opleiding bij het SIOO; een goede vraag is zeker ook een interventie. En een heel belangrijke.

To be continued!