social learning

 

We zijn binnen organisaties bezig met het zelflerende vermogen te verhogen. Er is vaak veel kennis aanwezig binnen de eigen muren. Maar hoe ontsluiten we die? Daar zoeken we naar oplossingen samen met de klant. Social learning maakt opleiden goedkoper, doet recht aan de talenten van de eigen mensen die een rol krijgen “in leren van elkaar”. Het leidt tot interne samenwerking en versterkt het sociaal weefsel van de organisatie. Allemaal redenen om er morgen mee te beginnen.

waarom social learning jouw organisatie kan helpen
Medewerkers leren het meeste in de praktijk. Die vaststelling is al een aantal keren gedaan in tal van wetenschappelijke studies. Het zogeheten 70 -20 -10 principe is hierop gestoeld. Die constatering maakt ruimte voor de volgende stap: het effectief organiseren van leerprocessen op de werkvloer. Oftewel: het didactiseren van werkprocessen. Kennis is duur. Tegelijkertijd is dit ruim voor handen op de werkvloer. Hoe graven we die schat op? Want dat dit loont, is zonneklaar.

de opzet van onze aanpak
Social learning bestaat uit twee componenten: de mensen kant en het gedeelte dat over leren gaat. Onze aanpak betekent dat we talenten en kwaliteiten binnen de organisatie in beeld brengen. Dit doen we door middel van enquete, interviews, testen en andere tools. Vaak heeft de afdeling HR wat dit betreft ook van alles te bieden. We kijken hoe we talenten kunnen koppelen aan taken, bijvoorbeeld binnen een zelfsturend team. Maar ook aan andere medewerkers: mensen gaan leren van elkaar op de werkvloer. Kennisdeling staat voorop. Dit kan tal van vormen aannemen zoals het bouwen van een virtuele leeromgeving samen met onze partner CSS. Of het organiseren van een “leren van elkaar” cyclus van cursorische bijeenkomsten, die medewerkers organiseren voor medewerkers. Hierbij bestaat onze rol uit het trainen van mensen, zodat zij een betere mentor, coach of intern trainer zijn.

 

vrijblijvend adviesgesprek

“Medewerkers leren het meeste in de praktijk.