Help of hinder ik jou nu?

5.5-img-samenwerking zorgt voor aanvulling

Wat is van de lijn? En wat van de staf? Zitten bedrijfs- en HR-adviseurs niet stiekem de lijn te onteigenen en zijn ze aan het co-managen? Of durven de leidinggevenden wel hulp te vragen bij complexe casuïstiek? Hoe staat het speelveld wat dit betreft opgesteld? Weet iedereen zijn of haar rol en pakt hij of zij die ook wel goed? Werken we samen? Helpen we elkaar, of is het hinderen geworden? Hebben we een collectieve koers? En stemmen we ons handelen af op elkaar?

Dit soort vragen, en ook andere, stonden centraal op een trainingsdag die ik recentelijk verzorgde voor leidinggevenden van stafdiensten en intramurale zorg. Uit hun MTO was naar voren gekomen dat hun samenwerking nog veel beter kon. En die uitdaging gingen ze graag aan.

We zijn de sessie begonnen met waarderend vernieuwen, appreciative inquiry. Wat loopt hier goed; waarom loopt dat goed; en hoe krijgen we daar meer van? In eerste instantie de focus dus op wat trots maakt, de mooie resultaten van de laatste tijd.

Gaandeweg hebben we de aandacht verplaatst naar casuïstiek die om aandacht en verbetering vraagt. Hardnekkige knelpunten of netelige issues in de samenwerking tussen lijn en staf. En wat blijkt? Als mensen elkaar beter gaan leren kennen, begrip hebben voor elkaars situatie, elkaar willen helpen en willen samenwerken, dan kan er ineens veel. Dan helpt een vraag als: wat kan er nu wèl? En dat is vaak meer dan dat je denkt.

We zijn aan het einde van de bijeenkomst huiswaarts gereden, waarbij we wisten: dit was een goede sessie. Waarin we waardevolle afspraken zijn gemaakt rondom drie issues; waarbij er geïnvesteerd is in relaties; en er een goed begin is gemaakt met het verbeteren van de werkrelatie lijn-staf. En na dat begin zijn er nog vervolgstappen nodig: de aanwezige leidinggevenden hebben een afspraak gemaakt over hoe ze verder gaan met het uitbouwen van hun samenwerking.

En misschien moet ik daarom wel schrijven dat iedereen tevreden huiswaarts is gereden. Iedere reis begint met de eerste stap; en dit was een goede eerste stap.

Secured By miniOrange